Project Topmomenten fietsend of rennend de De Mont Ventoux op 2011

Gezonde leefstijl en sport en bewegen; het zijn belangrijke thema’s binnen Dichterbij.

Het is ‘in’ tegenwoordig. Met de racefiets of rennend de De Mont Ventoux, de Alpe d’Huez of de Passio dello Stelvio bedwingen; het gevoel een groot hardloper of wielrenner te zijn (zonder doping natuurlijk). In 2011 is een aantal groepen uit overwegend Noordoost-Brabant de ultieme uitdaging aangegaan. Bedrijventeams, individuele sporters, teamgenoten van allerlei sportverenigingen en medewerkers en cliënten van Dichterbij: wandelen, lopen of fietsen voor Kleur.

Dat betekende dat elke sporter die de top haalde minimaal 250 euro schonk aan Kleur. Kleur heeft de opbrengst ingezet voor de aanschaf van fitnessapparatuur, maar ook spellen en het faciliteren van sportdeelname voor kinderen en jeugdigen met een beperking bij reguliere sportverenigingen.

Het enige wat van elke deelnemer werd verwacht is in z’n eigen netwerk 250 euro ophalen ten behoeve van de genoemde sport en bewegingsactiviteiten van Kleur. Dat was de sponsoring van het eigen netwerk voor het goede doel, als tegenprestatie voor het volbrengen van de uitdaging.

Sport maakt mensen met een verstandelijke handicap ‘fit’ voor het leven. SamenLeven ziet sport niet alleen als een doel op zich, maar ook als middel tot beïnvloeding van het imago en bevordering van de emancipatie van de doelgroep. SamenLeven ondersteunde Topmomenten 2011 met een financiële bijdrage van € 6.500,00.

Daarnaast bood SamenLeven Kleur de mogelijkheid om de opbrengst van de sponsoractie onder te brengen bij de Stichting. SamenLeven fungeert in deze als depothouder en beheerder. Alle gelden die bij de Stichting binnenkomen met een specifiek aangegeven bestemming, worden voor die bestemming geoormerkt en kunnen alleen dáárvoor worden ingezet.

Auteur: W. van Berkel