Special Olympics Nationale Spelen 2010

Op vrijdag 4 juni 2010 was het zover; de feestelijke opening van de Special Olympics Nationale Spelen 2010 in Noord-Limburg.

Zaterdag 5 juni en zondag 6 juni gingen de sporters met elkaar de strijd aan in 14 takken van sport, met als doel het behalen van een medaille. De sporters konden zich inschrijven voor de sporten: atletiek, badminton, gymnastiek, handbal, hockey, judo, korfbal, paardrijden, tafeltennis, tennis, voetbal, volleybal, wielrennen en zwemmen.

SamenLeven is van mening dat de Special Olympics een fantastisch middel is tot bevordering van de integratie, emancipatie en een gezonde levensstijl voor mensen met een verstandelijke handicap. SamenLeven heeft door de Dichterbij projectmanager “sport en bewegen” laten inventariseren wat er nodig was om de deelname van cliënten Dichterbij aan de Special Olympics 2010 te realiseren.

De volgende zaken zijn door SamenLeven gefinancierd: sportkleding en schoenen, extra zwem- en hockeytrainingen, lichtgewicht speren, trainingen door een professionele tennisschool, extra keeperstraining, inschrijfgelden cliënten en vrijwillige begeleiding, verblijfkosten, huur en brandstof taxibusjes , brandstof auto’s vrijwillige begeleiding, nieuwe balvaardigheidspellen, draagcontainers voor bidons, personificatie stickers voor de nieuwe hockeysticks en sporttassen.

Om het promotieteam van de Special Olympics, dat bestond uit 6 cliënten Dichterbij, goed voor te bereiden op hun taak om de Special Olympics te promoten, is er door SamenLeven een mediatraining bij TVL aangeboden. Daarnaast zijn er 2 x 8 bijeenkomsten door SamenLeven gefinancierd om promotieactiviteiten te oefenen en vaardigheden te ontwikkelen, zodat het promotieteam toegerust was de Special Olympics te promoten.

Ruim 2.000 sporters met een verstandelijke handicap hebben deelgenomen aan de Special Olympics Nationale Spelen 2010 in Noord-Limburg. De deelnemende cliënten Dichterbij kunnen terug kijken op een geweldig evenement.

Bekijk het filmpje (impressie Special Olympics).

Auteur: W. van Berkel