Project Kunstmaatjes dagcentrum Kunstfabriek Oss 2012

Het door SamenLeven gefinancierde project “Kunstmaatjes” is een samenwerkingsverband tussen leerlingen van de Nicolaasschool, cliënten van de Kunstfabriek en het centrum voor de kunsten Muzelinck.

Hoe werkt het project “Kunstmaatjes”? Cliënten van de Dichterbij Kunstfabriek Oss vormen samen met leerlingen van de Nicolaasschool Oss 6 duo’s; de “Kunstmaatjes”. Deze “Kunstmaatjes” werken, onder leiding van een kunstenaar van de Muzelinck Oss, ongeveer 10 weken aan een gezamenlijk kunstproject. In overleg met elkaar, over vorm, kleur, wie doet wat, komen de kunstobjecten tot stand.

Het doel van het project “Kunstmaatjes” is vermaatschappelijking. De leerlingen van de Nicolaasschool ervaren dat mensen met een beperking ook heel creatief kunnen zijn en dat je op een leuke ongedwongen manier met elkaar kunt omgaan. De cliënten van de Kunstfabriek ervaren dat zij zich buiten hun vertrouwde omgeving ook vrij kunnen voelen en dat het leggen van nieuwe contacten tot de mogelijkheid behoort. De organisatie van het project “Kunstmaatjes” probeert jaarlijks 2 projecten te realiseren. Na de afronding van een project wordt er, door de 3 samenwerkende organisaties, een tentoonstelling verzorgd.

De Kunstfabriek Oss is een dagcentrum voor mensen met een verstandelijke beperking. Het activiteitenaanbod is divers. Er worden o.a. kaarten, alledaagse en bijzondere projecten van papier-maché en schilderijen met acryl- en olieverf gemaakt. Daarnaast worden er ook oude meubels in een nieuw jasje gezet. De deelnemers wordt zoveel mogelijk de ruimte geboden om hun eigen idee in de diverse werken te leggen. Daarnaast worden diverse kantoorwerkzaamheden uitgevoerd, zoals het vervaardigen van verenigingsboekjes, het verzendklaar maken van reclamefolders en het verwerken van andere eenvoudige producten.

Bekijk de video van de Kunstfabriek.

Auteur: W. van Berkel