Realisatie project Kinderboerderij Buiten-“Gewoon” Velp 2012

Kinderboerderij Buiten-“Gewoon” is gevestigd Beukenlaan 8 te Velp op landgoed Mariëndaal. Op 15 september 2012 werd de Kinderboerderij officieel geopend door burgemeester Haasjes.

kinderboerderij-buitengewoon

Kinderboerderij Buiten-“Gewoon” werkt met vrijwilligers. In de weekenden houden de vrijwilligers toezicht, voeren en verzorgen zij de dieren. Door de week gebeurt dit door cliënten van Dichterbij. Zij verzorgen de dieren en maken de stallen en nachtverblijven schoon. Ook het buitenterrein wordt door hen schoongehouden. Daarnaast helpen zij de vrijwilligers met het klussen. 3 medewerkers van Dichterbij begeleiden samen met stagiaires de werkploeg van Dichterbij. De cliënten, die werken op de kinderboerderij, hebben een lichte tot matige verstandelijke beperking. Ze wonen veelal in woningen van Dichterbij in Velp en omgeving. Daarnaast werken er ook cliënten die nog thuis wonen, en cliënten die een arbeidsverleden hebben en nu door allerlei omstandigheden in een arbeidsintegratietraject zitten. Voor hen is het vooral een leer/werkplek die mogelijk kan leiden tot een vervolgstap binnen de reguliere arbeidsmarkt.

Per dag zijn er tussen de 8 á 12 cliënten aan het werk met ondersteuning van begeleiders van Dichterbij. Eenieder heeft zijn eigen taken die passen bij zijn mogelijkheden en interesses. Er wordt gewerkt naar een zo groot mogelijke zelfstandigheid van de cliënt. Waar nodig controleert de begeleiding van afstand, geeft aanwijzingen, helpt, of ondersteunt de cliënt. Altijd uitgaand van de vraag en mogelijkheden van de cliënt. Door het buiten zijn, het contact met de natuur, de wisselende activiteiten per seizoen, ervaren cliënten een gevoel van vrijheid, rust en ruimte, maar ook van verantwoordelijkheid voor hun taken.

Door de verkoop van boerderijproducten hebben de cliënten een goed contact met de naaste omgeving, de wandelaars en fietsers die de bosrijke omgeving komen bezoeken. De kinderen van de nabij gelegen bredeschool en het kinderdagverblijf komen met regelmaat een bezoek brengen aan het dierenverblijf en helpen dan mee met het voeren van de dieren.

Met I.V.N. uit Grave is een samenwerkingsovereenkomst afgesloten. Zij zullen de educatie gaan verzorgen. Voor buiteneducatie is een zitkuil aangelegd en rondom de kinderboerderij gaat I.V.N. een belevingsbos aanleggen. In deze mooie en natuurlijke omgeving kun je wandelen, recreëren en kennis opdoen over bomen, planten, vogels, dieren, paddenstoelen en alle natuurprocessen die er bij horen. Dus genieten! SamenLeven heeft € 10.000,00 bijgedragen t.b.v. de realisatie van dit project.

Auteur: W. van Berkel