IVN lesprogramma ‘Beleef de Natuur’ – aankoop van lesprogramma 2018

16 Dichterbij woon- en activiteitenbegeleiders, vrijwilligers, ouders en stagiaires hebben op 23 oktober en 20 november 2018 deelgenomen aan het IVN lesprogramma ‘Beleef de Natuur’ dat in Velp werd gegeven.

Het programma ‘Beleef de natuur’ is ontwikkeld voor de begeleiders van mensen met een Ernstige Meervoudige Beperking (EMB). Het doel van het programma ‘Beleef de Natuur’ is het geven van handvatten aan de deelnemers om mensen met een ernstige meervoudige beperking de natuur intens te laten beleven. Veel mensen met een ernstige meervoudige beperking komen vaak weinig buiten en krijgen vrijwel niet de kans om de natuur te beleven. Natuurlijk is die natuurbeleving ook voor hen belangrijk.

Tijdens het programma leerden de deelnemers welke soort werkvormen in de natuur geschikt zijn voor mensen met een ernstige meervoudige beperking. Daarnaast leerde men waar op moet worden gelet bij het uitkiezen van een werkvorm en hoe deze activiteiten vervolgens uit kunnen worden uitgevoerd.

Vervolgens zijn de deelnemers met de opgedane kennis, op het gebied van natuurbeleving, buiten aan de slag gegaan. Gezamenlijk ervaarden zij hoe de natuur ingezet kan worden bij de natuurbeleving voor mensen met een ernstige meervoudige beperking. Voor natuurbeleving heeft men over het algemeen niet veel materialen nodig. Enkel een spiegel, paraplu, karton en dubbelzijdig plakband zijn écht nodig om een werkvorm uit te kunnen voeren.

De deelnemers kunnen terug kijken op een interessant en leerzaam programma! Kortom: een waardevol lesprogramma waarmee iedereen die wel eens met een cliënt gaat wandelen aan de slag kan.

De aankoop van dit lesprogramma kwam tot stand door de financiële ondersteuning van Stichting SamenLeven.

Auteur: W. van Berkel