Aanschaf tovertafel (dankbetuiging)

Gennep 19-05-2016

De Tovertafel brengt dementerende ouderen in beweging!

De bewoners van Sneeuwheide zitten sinds kort regelmatig aan de Tovertafel. De bewoners genieten en worden verrassend actief. Op de tafel fladderen vrolijke, kleurrijke vlinders in het rond. Als je de vlinders aanraakt, vliegen ze de andere kant op. Frans wil er een pakken, hij grijpt en weg is de vlinder. Verbaasd kijkt Frans naar zijn handen, waar is de vlinder nu? Bij een ander spel rolt er een strandbal over de tafel. Als je erop slaat of er tegenaan zwiept, rolt de strandbal naar de andere kant van de tafel.

Actief en sociaal

De bewoners genieten van de Tovertafel. Concreet is het een kastje aan het plafond, dat lichtprojecties op een gewone tafel projecteert. Je wilt vlinders of visjes pakken, de bal de andere kant op rollen, herfstbladeren bij elkaar vegen of bloemen laten groeien door ze aan te raken. “Voor deze doelgroep, ouder wordende, vaak dementerende mensen van laag niveau, is de Tovertafel fantastisch”, zegt Dichterbij dvc’er Karin Martens. “De spellen zetten aan tot beweging en zorgen voor sociale interactie.”

Stichting SamenLeven

Karin ontdekte de Tovertafel tijdens een zorgbeurs. Ze was direct enthousiast. “Ik heb bij Stichting SamenLeven een verzoek ingediend om de Tovertafel te financieren. Het verzoek voor financiële ondersteuning werd gehonoreerd door Stichting SamenLeven”.

Uitbreiding

De Tovertafel kent inmiddels zeven spellen. Ieder spel is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. In de toekomst komen er meer spellen op de markt. Karin weet zeker dat ze de komende jaren nog veel plezier gaan beleven aan de Tovertafel.