Aanschaf tovertafel Sneeuwheide Gennep 2016 (dankbetuiging)

De bewoners van Sneeuwheide zitten sinds kort regelmatig aan de Tovertafel. De bewoners genieten en worden verrassend actief. Op de tafel fladderen vrolijke, kleurrijke vlinders in het rond. Als je de vlinders aanraakt, vliegen ze de andere kant op. Bij een ander spel rolt er een strandbal over de tafel. Als je erop slaat of er tegenaan zwiept, rolt de strandbal naar de andere kant van de tafel.

De bewoners genieten van de Tovertafel. Concreet is het een kastje aan het plafond, dat lichtprojecties op een gewone tafel projecteert. Je wilt vlinders of visjes pakken, de bal de andere kant op rollen, herfstbladeren bij elkaar vegen of bloemen laten groeien door ze aan te raken. “Voor deze doelgroep, ouder wordende, vaak dementerende mensen van laag niveau, is de Tovertafel fantastisch”, zegt Dichterbij dvc’er Karin Martens. “De spellen zetten aan tot beweging en zorgen voor sociale interactie.” Ieder spel is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

Karin ontdekte de Tovertafel tijdens een zorgbeurs. Ze was direct enthousiast. “Ik heb bij Stichting SamenLeven een verzoek ingediend om de Tovertafel te financieren. Het verzoek voor financiële ondersteuning werd gehonoreerd door Stichting SamenLeven”.

Karin weet zeker dat de bewoners van Sneeuwheide de komende jaren nog veel plezier gaan beleven aan de Tovertafel.